Vil du vite mer om forsikringsbevis? Forsikringsbevis er et utfyllende, bekreftende dokument du får når du har kjøpt forsikring. I denne guiden forteller vi deg mer om hva du bør ha i orden dersom uhellet skulle være ute, om person-, ansvar- og reiseforsikring, om hvilke av dem som er aktuelle i ulike situasjoner, og mye mer. Vet du forskjellen på forsikringsbevis, forsikringssertifikat og forsikringskort? Les denne guiden, så vet du hvordan du skal forholde deg til disse.
Ønsker du pristilbud på forsikringsbevis, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Et forsikringsbevis er et dokument som fastslår hvem forsikringen gjelder for, beskriver hva den dekker, når den er utstedt, perioden den gjelder for, i tillegg til å informere om de aktuelle forsikringssummene. Det gir utfyllende informasjon om forsikringsvilkårene. Både privat- og bedriftsforsikringer gir kunden samtidig tilgang til en type kort eller sertifikat, et enklere bevis. Forsikringssertifikat er aktuelt for en bedrift skal bekrefte overfor en kunde eller samarbeidspartner at det foreligger forsikring, og fungerer som et kvalitetsstempel - det vitner om at det ligger et forsikringsbevis i grunn.
En privat reiseforsikring er på samme måte beskrevet i et utfyllende dokument, i selve forsikringsbeviset. Men som bevis for at dette er i orden, får du et forsikringskort, eller reisekort. Reisekortet forenkler og fremskynder prosessen om det vises frem der du betaler for den umiddelbare hjelpen, som ved et sykehus i utlandet, og kan altså sikre deg den hjelpen du trenger, basert på forsikringen din. Det er altså kortet og ikke forsikringsbeviset, du tar med deg på tur.
Vi skal videre se på hvilke forsikringer som er aktuelle for deg som privatperson - på reise, som bilfører, blant annet - samt forsikringsbevis- og sertifikater i sammenheng med kjøp og salg av tjenester og varer. Det finnes egne forsikringer i tilfeller hvor du selv står ansvarlig for en bedrift og eventuelt har ansatte, samt nevnte forsikringssertifikater som bedrifter kan vise frem som en kvalitetssikring overfor deg som kunde.
Reiseforsikring beskytter deg mot uforutsette og store utgifter på reise. Etter egne ønsker og behov kan du kjøpe forsikringer som vil gi refusjon for utgifter ved blant annet kansellering av flyreiser, forsinkelser, kostnader ved innhenting av reiserute, tyveri, tapt bagasje, medisinsk behandling, hjemreise ved sykdom eller dødsfall i familien, med mer.
Før en bilferie er det lurt å ha gjennomført en service på bilen din, slik at du så langt som mulig kan forsikre deg om at den er i god nok stand til å tåle hele kjøreturen. Utover dette skal bilforsikring være i orden; ifølge bilansvarsloven er minstekravet her det som kalles ansvarsforsikring. Når du har kjøpt bilforsikring, kan du få utdelt det som kalles for et servicekort. Det bør du ha med deg på bilturen. Servicekortet gir informasjon om hvilken assistanse du har tilgang til og rett på.
Videre er det slik at en rekke land krever en egen type bevis kalt “grønt kort”, et internasjonalt forsikringskort som bekrefter at du har gyldig forsikring på kjøretøyet ditt. Dette kortet garanterer for riktig erstatningsoppgjør etter skader ved kjøring i utlandet. For øvrig trenger du ikke å vise grønt kort ved innreise til EU og EØS-land. Andre steder igjen må du tegne en egen type forsikring på landegrensen.
Ansvarsforsikring for bilførere er én ting, og ansvarsforsikring i forbindelse med bedrifter en annen: I visse tilfeller kreves det av kunden at en bedrift har ansvarsforsikring. Slik forsikring gjelder i tilfeller hvor en bedrift risikerer å bli erstatningsansvarlig for et uhell eller en ulykke - typisk et produkt som fører til at noen skades, eller rådgivning som fører til at en kunde taper penger, for eksempel. Ansvarsforsikringen dekker altså utgiftene dersom bedriften får erstatningskrav på grunn av skader på personer eller deres eiendeler forårsaket av bedriftens produkter eller tjenester. Når en slik ansvarsforsikring er på plass, vil bedriften inneha en bekreftelse - et forsikringsbevis i form av et eget forsikringssertifikat. Dette fremvises oppdragsgiver, og kan også legges ved anbud.
Blant aktørene på markedet for forsikring finner du blant andre Gjensidige, Storebrand, Fremtind, Frende, Eika, If, Tryg, Trafikkforsikringsforeningen og Sparebank 1.
Når det gjelder forsikring, kan det være lett å gå seg vill i begreper som ligner hverandre. Derfor får du her en kortfattet oversiktsliste:
Nedenfor ser vi nærmere på varianter av denne typen forsikring:
Reiseforsikring er noe av det aller viktigste å huske på når du skal ut og reise. Videre er reiseforsikringsbevis og reisekort er to forskjellige ting. Reiseforsikringsbevis er en del av vilkårsdokumentet ditt. Det har du sjelden bruk for. Reisekortet, derimot, fungerer som bevis på at du har reiseforsikring.
Reiseforsikring gjelder sykdom, skader, avlyste reiser, frastjålne eiendeler, tapt bagasje, dødsfall i nær familie, blant annet. En helårsforsikring, den vanligste typen, dekker som regel reiser på mellom 45 og 90 dager, i henhold til vilkårene i forsikringsavtalen.
Helfo-kortet, det europeiske helsetrygdkort, trygger deg helsemessig på reise i Europa. Der fungerer det som et bevis på at du er medlem av den norske folketrygden. Kortet gir deg dermed tilgang til helsetjenester i det landet du besøker og gjør at du har krav på hjelp på lik linje med landets befolkning og må betale samme egenandel som dem. Helfo-kortet dekker ikke alle situasjoner og gjelder heller ikke alle landene i Europa; egen reiseforsikring er nødvendig for å være tilstrekkelig dekket.
Helfo-kortet kan du bestille via Helsenorges nettsider, mens reisekort og reiseforsikringsbevis finner du ved å logge deg inn på nettsiden til de ulike forsikringsselskapene med bankID: Logg inn, last ned, skriv ut, få det tilsendt på e-post eller til postkassen din.
Grønt kort er et internasjonalt forsikringsbevis som gjør det enklere å bevise at du har forsikring. Det utstedes av forsikringsselskapet ditt kostnadsfritt. Har du et kjøretøy med norske skilt, må bilen være forsikret i et norsk forsikringsselskap. Som hovedregel vil de fleste norske forsikringsselskapene begrense sin dekning til å gjelde i Europa. Forhør deg derfor med aktører her hjemme, eller i utlandet, om du skal til andre deler av verden. Det er mulig å ordne bilforsikring direkte med utenlandske utleiefirmaer, om du skal leie bil.
Nedenfor ser vi nærmere på varianter av denne typen forsikring:
Ansvarsforsikring for bil skal dekke skader eller tap som skyldes bilen din (og, kremt, en sjåfør som kanskje oftest er deg) og som denne forårsaker på sine omgivelser, selv om du som fører ikke personlig eller direkte er skyld i skaden. Et typisk tilfelle er om du er uheldig og bulker en annens kjøretøy.
Det er også vanlig for bedrifter å skaffe ansvarsforsikring. Ansvarsforsikring for bedrifter er ment å dekke rettslig pålagt erstatningskrav ved mulige skader på personer eller deres eiendeler forårsaket av bedriftens produkter, ansatte, tjenester og lignende. Dette gjelder også i tilfeller hvor en rådgiver eller konsulent gir råd som fører til at en kunde taper penger. Om du driver virksomhet, har du med andre ord ansvar for kundene dine. I tillegg gir ansvarsforsikring økonomisk trygghet om du skulle komme til å ødelegge noe knyttet til bedriften. Dersom du blir erstatningsansvarlig for en ulykke eller feil, kan du få hjelp av jurister og advokater. Og hvis utfallet blir at du må betale erstatning, vil forsikringen din dekke dette.
Ansvarsforsikring gir deg et forsikringssertifikat, en garantierklæring for slikt som fullførelsesgaranti og reklamasjonsgaranti overfor interesserte kunder. Forsikringen tilpasses videre hver enkelt bedrifts behov.
Som kunde kan du på din side kreve at bedriften har ansvarsforsikring før du inngår en avtale. Og det skulle ikke være noe problem; ansvarsforsikring gir en trygghet for begge parter.
Nedenfor ser vi nærmere på varianter av denne typen forsikring:
Jo, det er lurt å forsikre verdier som bolig og bil. Men hva med deg selv? Personforsikringer er ulike typer forsikring som gir utbetalinger dersom du er så uheldig å bli skadet, ufør, syk, eller dør. De to vanligste er livsforsikring og uføreforsikring. Dersom du dør, vil partneren din eller nærmeste familie da få utbetalt forsikringssummen. Hvis du blir ufør og ikke lenger kan delta i arbeidslivet, vil personforsikring kunne sikre deg høyere inntekt enn det staten kan. Du kan også kjøpe egne forsikringer som gjelder spesielt for barn, helse og ulykke. De ulike forsikringene skal altså sikre deg lettere tilgang på konsultasjon, gi deg flere behandlingstilbud - en tryggere økonomi for deg og familien din.
Personalforsikring vil sikre bedriftens økonomi totalt sett, samtidig som de den gjelder får større økonomisk trygghet. Hvis du som leder eller noen av dine ansatte blir rammet av sykdom eller ulykke, gir forsikringen tilgang til kvalitetssikret, rask behandling. En standardforsikring vil typisk dekke de ansatte så lenge de er på jobb, mens mer omfattende typer også vil dekke dem på fritiden, hele døgnet. En grunnforsikring gir erstatning ved medisinsk behandling, mens en dyrere forsikring også vil kunne sørge for rask behandling.
Dersom du selv driver virksomhet, men ikke har ansatte: Om du skulle bli syk eller utsatt for en ulykke, vil personforsikring kunne sikre deg rask og god medisinsk behandling. Slik kan du forsikre deg om at den lille bedriftens økonomi ikke lider for mye dersom du skulle bli sykemeldt i lengre tid, eller om du i verste fall skulle bli ufør og ikke lenger kan jobbe. Også her har du ulike forsikringstilbud og nivåer å velge blant. Du kan velge en standardvariant som vil gi deg erstatning om det skjer en ulykke i forbindelse med arbeidet, eller du blir langvarig syk. Forsikringspakkene vil også kunne sikre deg rask tilgang til medisinsk behandling, også privat.
Det er vanskelig å forutse ulykker og feiltakelser. Mye kan skje både på reiser, i veien, i arbeidslivet og i livet for øvrig. Kanskje særlig for selvstendig næringsdrivende kan sykdom og avbrudd i virksomheten få store økonomiske konsekvenser. Riktig forsikring gjør at du kan unngå uhåndterlig store utgifter ved uheldige hendelser.
Et forsikringssertifikat, servicekort eller reisekort fungerer som bevis på at det foreligger en bestemt forsikring, hos et bestemt forsikringsselskap, beskrevet i et mer utfyllende forsikringsbevis, og er altså en bekreftelse på forsikring overfor en oppdragsgiver, en kunde eller samarbeidspartner, verksted, helseinstitusjon eller annet. Dokumentet kan som regel lastes ned fra nettsiden til forsikringsselskapet, når du er innlogget med egen brukerprofil. Du kan ellers ta kontakt med forsikringsselskapet direkte og få det tilsendt. De fleste typer bevis og sertifikater kan i dag lastes ned digitalt, og som regel også vises uten nettilgang, om du for eksempel befinner deg i utlandet.
Og ved alle typer forsikring, og selv om det ikke er spesielt fristende: Det er veldig lurt å lese gjennom forsikringsvilkårene nøye nok, enten det gjelder reise, personlig, kjøretøy, arbeidslivet eller annet; hva de dekker, og prisen, kan endre seg fra år til år. For eksempel kan det være slik at en reiseforsikring som tidligere ville ha dekket tyveri fra det øyeblikket du trår over dørterskelen hjemme, går over til å kun å gjelde uhell på utflukter med minst én overnatting. Når det gjelder forsikring, er det som står med liten skrift godt få med seg.
Vi vil gjerne få nevne at de fleste reiseforsikringer må kjøpes før reisen din er i gang om den skal kunne gjelde for hele eventyret. Dessuten må den også være kjøpt før du kjøper billetter, gjør bookinger og lignende; bare da vil den kunne dekke utgifter dersom du uheldigvis må avlyse planene. Om du nå er på reise i Costa Rica og kommer på at du har glemt forsikring, kan du alternativt benytte deg av tilbudene til World Nomads, for eksempel. De tilbyr fleksible standardforsikringer som kan kjøpes for akkurat den perioden du trenger den. Dette kan du ordne også etter at reisen din er i gang, selv om forsikring aldri vil kunne dekke hendelser bakover i tid.
Hvis du trenger litt ekstra motivasjon for å gå til innkjøp av bilforsikring, kanskje en som går utover den lovpålagte ansvarsforsikringen, følger her en liste over svært vanlige årsaker til at nordmenn trenger veihjelp og må betale for seg: Startproblemer, flatt batteri, motorstopp, punktering, innelåste bilnøkler, utforkjøring. Det kan være godt å vite at du som NAF-medlem, for eksempel, kan få rabatt på ny bilforsikring, på rundt 20 prosent.
Generelt er det slik at medlemskap i en yrkesorganisasjon, fagforening, eller andre organisasjoner ofte vil kunne gi deg gunstige priser på forsikringer. Det kan videre lønne seg å samle ulike forsikringer i ett og samme selskap, og slik oppnå samlerabatt på mellom 10 og 20 prosent. Det er også mulig å kjøpe gunstige person- eller reiseforsikringer som dekker flere familiemedlemmer.
Det er også svært lurt å sammenligne pristilbudene fra flere forsikringsselskaper. Det kan du få god hjelp med ved å henvende deg til oss i Forsikringsmart.
Ønsker du pristilbud på forsikringsbevis, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med kvalitetssikrede forsikringsselskap tilpasset dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang, og det er helt uforpliktende.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg