Lurer du på hva MC-forsikring koster? Her forteller vi deg alt du trenger å vite om prisen på forsikring for motorsykkel, hvilke aktører som tilbyr dette og hva som påvirker prisene. Vi gir deg også tips til hvordan du kan kutte kostnadene for MC-forsikring. Les vår guide, så unngår du å betale for mye!
Ønsker du pristilbud på MC-forsikring, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så setter vi deg i kontakt med et forsikringsselskap som møter dine behov. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende.
Det koster i snitt mellom 5.000 og 6.000 kroner å forsikre en motorsykkel. Men siden det er mange faktorer som påvirker prisen, er variasjonene tilsvarende store. Så hva akkurat du må betale for akkurat din motorsykkel, er ikke et helt ukomplisert spørsmål å svare på.
Når forsikringsselskapene skal regne ut prisen, gjør de beregninger basert på statistisk sannsynlighet. For eksempel er det større sannsynlighet for at en ung mann som akkurat har fått lappen, havner i en ulykke, enn at en godt voksen kvinne som allerede har kjørt skadefritt i femten år, gjør det. Det kan i praksis bety at mannen må betale 20.000 kroner i året mens kvinnen slipper unna med en tredjedel av dette beløpet - selv om de kjører samme motorsykkelmodell og bor samme sted.
Men alder er langt fra den eneste faktoren som er med på å bestemme hva du må betale for MC-forsikringen:
Type motorsykkel. Forsikringsselskapene har oversikt over hvilke motorsykler som ofte havner i ulykker og hvilke som er mindre ulykkesutsatt. En sportssykkel som er laget for å bli kjørt fort, vil derfor ha en høy ulykkesprofil. Og ulykkene er ofte alvorligere enn for sykler som er laget for en roligere kjørestil. Dette dreier seg altså ikke om at enkelte motorsykler er farligere å kjøre i seg selv, men om hvordan de blir kjørt i praksis.
Når det er sagt, så kan motorsykkelens sikkerhetssystemer, eller mangel på slike, kunne spille inn på prisen, for eksempel hvorvidt sykkelen har ABS-bremser.
Motorsykkelens verdi. Som med alle andre forsikringer, har verdien av det du skal forsikre, mye å si for prisen. En motorsykkel til 200.000 kroner vil i utgangspunktet være dyrere å forsikre enn en motorsykkel til 100.000 kroner. Prisen på deler og reparasjonskostnader er også faktorer som teller med. Det samme gjelder om motorsykkelen er spesielt utsatt for tyveri.
Personlig kjørehistorikk. Har du vært involvert i trafikkulykker tidligere og fått redusert bonus, vil forsikringsselskapet ta dette med i beregningen. Hvis du i tillegg har trafikkrelaterte dommer på rullebladet, er dømt for kjøring i rus eller lignende, er det også blinkende varsellamper for forsikringsselskapene. I deres øyne er du da en person som medfører høyere risiko å forsikre, og dette vil gjenspeiles i prisen. Du kan også risikere å bli nektet forsikring.
Bosted og parkeringsforhold. Hvor du bor, påvirker også prisen på motorsykkelforsikringen din. Som regel vil du måtte betale mer for forsikringen hvis du bor i et urbant område. Grunnen er at byområder har mer trafikk med tilsvarende risiko for ulykker og skader, i tillegg til at gateparkering gjør motorsykkelen mer utsatt for tyveri og skadeverk.
Motorstørrelse. Det kan være lett å tenke at stor motor betyr mer fart som i sin tur betyr flere ulykker - som betyr høyere forsikringspremie. I virkeligheten er det litt mer komplisert. Her kommer nemlig det norske avgiftssystemet inn i bildet. Motorens slagvolum og utslippsnivå påvirker avgiften, som i sin tur påvirker sykkelens totalpris og altså forsikringspremien. Som et helt generelt prinsipp vil du likevel kunne regne med at jo større motor sykkelen har (effekt og kubikk), desto dyrere blir forsikringen. En lett eller mellomtung sykkel vil derfor som regel være rimeligere å forsikre enn en tung.
Prinsippene for MC-forsikring er ellers stort sett de samme som for bilforsikring, og mye av det samme gjelder også hvis du skal forsikre en lettsykkel, en traktor eller en snøscooter.
Prisen på forsikringen påvirkes også av dekningsgraden. Ansvarsforsikringen, også kalt trafikkforsikring, og derunder trafikkforsikringsavgiften, er lovpålagt for alle motoriserte kjøretøy. Denne forsikringen dekker skader som blir påført andre personer, deres kjøretøy og eiendeler. Skader på din motorsykkel er ikke dekket. Med mindre du har råd til å dekke reparasjoner, eller i verste fall kjøpe deg en ny sykkel, bør du du derfor ha en kaskoforsikring i tillegg.
Forsikringsselskapene opererer ofte med litt ulike begreper, men som regel kan du velge mellom delkasko eller full kasko. Har du en nyere motorsykkel med høy markedsverdi, vil som regel full kasko være det beste alternativet. Du vil da få dekket alle skader som motorsykkelen din måtte bli utsatt for, enten de skjer i en kollisjon eller utforkjøring eller de skyldes hærverk.
Hvis du har en rimeligere motorsykkel, er gjerne delkasko et fornuftig valg. Du vil da ikke ha så god dekning som ved full kasko. Som regel vil du få erstatning ved tyveri og brann, men ikke for skader som du selv påfører sykkelen, for eksempel ved en utforkjøring. Akkurat hva som er dekket, kan variere noe mellom de ulike forsikringsselskapene. Kjører du mye alene på øde landeveier, vil du kanskje ha en forsikring som inkluderer veihjelp.
Full kasko koster ofte det dobbelte av delkasko. Hva som er det beste valget, kommer an på din personlige økonomi. Hvor stor risiko er du villig til å ta, og hvor store utgifter kan du bære hvis du skulle havne i en ulykke?
For klassiske motorsykler, veteransykler og lignende, kan det ofte gjelde egne betingelser.
Forsikringsutgiftene utgjør en forholdsvis stor del av de totale kostnadene ved å eie en motorsykkel. Du kan derfor potensielt spare mye penger ved å velge rett type forsikring og det rette forsikringsselskapet. En motorsykkel som koster 10.000 kr i året å forsikre hos ett selskap, kan koste 30.000 kroner hos et annet. Årsaken er at selv om forsikringsselskapene følger de samme prinsippene når de beregner pris, så vekter de prisfaktorene ulikt. Det betyr at det beste forsikringsselskapet for deg ikke nødvendigvis er det beste for naboen eller kameraten din. En generell regel er derfor å sjekke prisen hos flere ulike forsikringsselskaper.
I tillegg til selve prisen bør du se på hva som faktisk er dekket. Hvis en forsikring virker påfallende “billig”, er det gjerne grunner til det. Er det begrensninger på årlig kjørelengde? Er det betingelser knyttet til førerens alder? Kan du få startbonus? Kan sykkelen din bli utsatt for mindre skader uten bonustap? Hvilke betingelser gjelder hvis du kjører med passasjer?
Tilsynelatende små detaljer kan ha svært mye å si for prisen. Bruker du forsikringsselskapenes priskalkulatorer på nettet, men opplever at du får svært ulike tilbud, kan det være smart å ta en telefon og høre hvilke faktorer som er spesielt utslagsgivende og eventuelt forsøke å prute prisen ned.
Sentrale aktører som tilbyr MC-forsikring på det norske markedet, er DNB, Gjensidige, IF og Storebrand.
Sjekk før du kjøper: Når du skal kjøpe motorsykkel, er det fort gjort å bli litt “fartsblind”. Har du først forelsket deg i drømmesykkelen, er det lett å glemme at selve innkjøpsprisen bare er en del av hva sykkelen faktisk kommer til å koste deg. Mange får seg nemlig en overraskelse når tilbudet fra forsikringsselskapet tikker inn.
Det største grepet du kan gjøre for å spare penger på motorsykkelforsikring, er altså å undersøke på forhånd hva det koster å forsikre den modellen du vurderer. Husk også at forsikring er en løpende utgift. Er du villig til å betale for eksempel tjue tusen i året for å kunne kjøre rundt på drømmesykkelen eller vil du bli fornøyd med en sykkel som koster halvparten å forsikre?
Kjøp brukt: Brukte motorsykler holder seg som regel langt bedre i pris enn biler. Likevel er det penger å spare hvis du kjøper brukt - også på forsikringen. Verditapet er størst det første året, og flater deretter ut.
Vær aktiv: Selv om du har tegnet en motorsykkelforsikring, kanskje til og med har hatt den samme forsikringen i mange år, så kan det være lurt å følge litt med. Sjekk prisene hos andre forsikringsselskaper. Finner du vesentlig bedre tilbud, så bytt eller kontakt ditt nåværende selskap og hør om de er villig til å gi deg et bedre tilbud. Velger du å bytte, vil det nye forsikringsselskapet hjelpe deg med å avslutte kundeforholdet til det gamle selskapet.
For mange motorsyklister dreier det seg først og fremst om lidenskap. Har du først forelsket deg i drømmesykkelen, kommer økonomiske argumenter fort i andre rekke. Alle som har prøvd, vet at å kjøre på to hjul ikke først og fremst dreier seg om fornuft, men om følelser. Så får det heller koste det det koster, eller hva? Det er, som kjent, vanskelig å sette en pris på lidenskap.
Slik er det i alle fall lett å tenke. Men er du tidlig i tjueårene, bor i en by og skal forsikre en ny racingsykkel, kan du faktisk risikere å måtte betale over 50.000 kroner i året - eller mer - for en full kaskoforsikring. Så kanskje har lidenskapen en pris likevel?
Like fullt: som vi forhåpentligvis har fått frem i denne artikkelen, kan motorsykkeldrømmen faktisk kombineres med fornuft. Det gjelder bare å legge litt tid og sjel i valgene man tar underveis, både når det gjelder sykkel og forsikring. Noe av det fine med å kjøre MC, er jo at man nesten automatisk blir en del av et miljø av “likesinnede”, som igjen gir en kontakter å spørre om tips og råd, for eksempel om hvilke forsikringer som lønner seg og hvilke selskaper andre har gode erfaringer med. Ofte er det også mulig å få rabatt hvis du er medlem av ulike forbund (for eksempel Norsk Motorcykkel Union eller LO) eller hvis du samler flere forsikringer i ett og samme forsikringsselskap.
Sammenlign priser fra ulike forsikringsselskap på forsikringene du trenger
Gjør smarte forsikringsvalg